ЛогоРитмика - игрите на Звукознайка за регулиране на емоциите

Публикувано от на в Училище за малчугани
  • Размер на шрифта: Голям Малък
  • Прочитa: 6448
  • 0 коментара
  • Печат

Защо е важно детето да про-играе и да изживее своите емоции. Много често непознаването и неспособността от овладяване на различните емоционални състояния издигат бариери в общуването ни с децата. Емоционалният дефицит е причина за редица проблеми у подрастващите - предизвикателно поведение, агресия, пасивност, затвореност, самоизолация, комуникативни нарушения... Детето трябва да осъзнае, че между мислите, чувствата и поведението има връзка и че емоционалните проблеми са предизвикани не само от ситуациите, но и от неадекватното им възприемане. В статията ще намерите игри и упражнения, които описват изразителните движения на основните емоции и дават възможност за тяхната изява.

І Игра "Танцуваме и пеем":

Обща моторика: Чрез предложените подвижни игри съблюдаваме силата, точността, темпа и координацията на движенията. Развита способност за плавно преминаване от едно движение към друго.

І Ритмично упражнение: ІІ Ритмично упражнение:

 От днес имам вече нови панталонки.

В джобчето ми дрънкат семки и бонбонки.

Ще запратя всички рокли на тавана

да не би да хрумне някога на мама

пак да ме направи галено момиче, 

че де ще се дена кат` ме види чичо?

Черньо и Писана гледат от кьошето

колко е порасло тази нощ момчето.

Пуякът на двора веч не ме закача.

-Ах, тез панталонки, колко много значат!

Зайчето си наранило 

лявото краче.

И разплакано се свило 

под едно дръвче.

Викна му една калинка:

- Слушай, я да спреш!

Бива ли от драскотинка

да се разревеш!

Раничката с йод намаза,

върза я с трева

и усмихнато му каза:

- Вече оздравя!

ІІ Игра "Пеят, скачат палците":

Фина моторика: Коригиране и развиване точността, темпа и синхронността на движенията на лява и дясна ръка. Развита способност за плавно преминаване  от една дейност към друга.
 І Игра с пръстите на ръката: ІІ Сърдитко 

Срещнали се палците -

видели се, засмели се и се прегърнали.

Срещнали се показалците - 

видели се, засмели се и се прегърнали.

Срещнали се средните - 

видели се, засмели се и се прегърнали.

Срещнали се безимените пръсти - 

видели се, засмели се и се прегърнали.

Срещнали се кутретата - 

видели се, засмели се и се прегърнали.

Направили едно хе-е-й такова хоро.

от Чичо Стоян

 

Все за нещо ще намери 

да се начумери:

ту му млякото горещо, 

ту пък друго нещо.

И за дето Петко вкъщи

често тъй се мръщи,

Николинка, Ваньо, Митко

викат му Сърдитко.

ІІІ Игра "Театър":

Необходими материали: илюстрации на герои от приказки, чиято роля детето трябва да изиграе.

Целта на играта е да се стимулира емоционалното изживяване чрез пресъздаване на определена емоция , превъплъщавайки се в литературен герой или в герой от приказка. Например Пепеляшка - плаче от обидите на своите сестри; радва се при женитбата с принца... "Трите прасенца" - страх от вълка... 

ІV Игра "С четка и боички": По стих или картина "рисуваме" емоция, а след това я изиграваме.

Етюди, упражнения и игри Указания Изразителни движения

"Това съм аз! Това е мое!" - етюд за изразителност на жеста.

Детето разговаря с чужденец, който само назовава името му, но не разбира езика му. Създалата се ситуация налага разговорът да се осъществява с помощта на ръцете. При назоваване на името или посочване на предмет от "чужденеца" детето отговаря с жестове. Ръката, сгъната в лакътя, показалецът е насочен към гърдите:"Това съм аз!"; притисната китка на ръката към гърдите: Това е мое!"
В магазина за огледала - игра за развиване на наб-людателността. В магазина има много и различни по размер огледала. Влиза купувач с маймунка. Тя се оглежда в огледалата, вижда себе си и си мисли, че има и други маймунки, започва да си криви лицето и да прави различни гримаси - на плач, на радост... Маймунките от огледалата отговарят със същите физиономии. Ако маймунката е тупнала с краче в знак на недоволство и другите маймунки тупват с краче. Тук мимиките и панто-мимите се подражават.
Пеперудка - етюд за изразяване на интерес. Детето се разхожда в градинката и изведнъж забелязва красива пъстра пеперуда. Започва да се приближава до нея. Щом протяга с ръка, за да я похлупи с длан, тя отлита. По време на "ловуването" звучи като фон приятна музика. Шията е изпъната напред, погледът съсредоточен, тялото леко наклонено напред, детето стъпва на пръсти.
Изненада - етюд за изразяване на радост.

В стаята влиза мама, усмихнато поглежда към детето си и казва: "Ива, приключвай с уроците. След час отиваме на цирк!".

Вдига ръка и показва билетите. Детето я поглежда изненадано, а после отива да я прегърне, подскача радостно и пляска с ръце.

Долната устна е леко прехапана, веждите са вдигнати, усмивки красят лицата. Смях, пляскане с ръце, подскоци, танцуване.
Ох, ох, боли ме гърлото! - етюд за изразяване на страдание и печал.

Цял ден Лиско със Снежко игра на студа.

Не сложи шалче на врата.

Сега Лиско болен лежи у дома.

Пие чай, гърлото го заболя.

(Н. Неделина)

Децата показват болното гърло. Веждите се вдигат и свалят, очите са присвити. Прибират пръстите на ръката в кръг, за да "хванат по-добре" чашката с чай. Пият чай като регулират вдишната и издишната струя.
 Кално - етюд за изразяване на отвращение. Дете е обуло новите си обувки и отива на рожден ден. Навън е валял дъжд и пътечката се е разкаляла. Хлъзгава е. Детето върви внимателно, като внимава 1.да не изтърве подаръка и 2.да не изцапа обувките си. Походката трябва да е бавна, движенията премерени и бавни. Детето избира по-чисто място да стъпи. 

 

V Игра "Пластилинова загадка": Моделираме чрез различни техники - овалване, източване, притискане... дадена емоция, експериментирайки с пластилиновите вежди и уста.

b2ap3_thumbnail_1-36329_494008373957827_127043689_n-001.jpg b2ap3_thumbnail_1-36329_494008373957827_127043689_n-002.jpg b2ap3_thumbnail_1-36329_494008373957827_127043689_n-003.jpg b2ap3_thumbnail_1-36329_494008373957827_127043689_n-004.jpg

VІ Игра "Моята Емоционита": да си изработим чрез апликация емоционално другарче - от картон и геометрични фигурки.

Необходими материали: цветна хартия, ножичка, лепило, готово изрязана форма - кръг. Изрязваме 2 броя кръгчета - за очи; 2 броя триъгълничета за вежди; един правоъгълник за носле; една елипса, разрязана или прегъната на две по дължина за уста.

Върху готовото "лице" апликираме последователно нослето ( къде ми е нослето - в средата на лицето); очичките; веждите и накрая устата. Децата работят самостоятелно по словесно указание.

Забавни и приятни мигове!

0

Коментари