Диетите - бич или стил на живот

Публикувано от на в Здраве и красота
  • Размер на шрифта: Голям Малък
  • Прочитa: 2432
  • 0 коментара
  • Печат

b2ap3_thumbnail_diet.jpg

Рано или късно пред всеки застава въпросът "Как да възвърна нормалното си тегло?", т.е. теглото, което е най-удобно за самия него, за да има красив и жизнерадостен външен вид. И много често отговорът е намиран в прилагането на една или друга диета.

А дали трябва човек да се подлага на лишения и непрекъснато пререкание с везната само и само да се види в огледалото строен и лъчезарен...Да заменя храната с различни прахчета и хапчета; да посяга към разнородни билкови отвари; да отбягва въглехидратите, да внимава с белтъчините, да заобикаля мазнините в менюто си; да брои от утро до мрак калории...

Как би прозвучало едно послание от рода на "Диетите не помагат!" или "Едно от най-странните и безполезни занимания на човек е прилагането на диети". Е да, някои диетолози слагат ръка за ръка диетата с гимнастиката за по-добър резултат, но гаранция ли е тази комбинация за траен резултат?

Представете си една улица с "изпуснати" небрежно върху нея празни бутилки, хартии и други боклуци как след един пороен дъжд става чиста, но боклуците до един са натрупани върху шахтите на канализациите. Ако можем мръсната улица да "наречем" тяло с наднормено тегло, а поройния дъжд - приложената диета за отслабване, то в крайна сметка излишеството пак остава някъде в тялото и дори затлачва естествения ход на веществата.

Колко лоша хигиена само.

А доста често тази именно лоша естествена хигиена води до телесни неразположения и други здравословни смущения. Ами няма го Хипократ да ни припомня ежедневно, че лекарство трябва да бъде нашата храна, а храната - наше лекарство.

Пак до храната се стига.

Как да се храним...

Кога да се храним...

С какво да се храним...

Неща, които звучат простичко, но са взаимосвързани в сложната система на човешкия организъм. И все пак не може да се дадат правила за хранене, улесняващи процеса на отслабване, без да сме наясно с естествените цикли на тялото:

ПРИЕМАНЕ (ядене и храносмилане), което протича по-интензивно в часовете между 12.00 и 20.00ч. от денонощието;

АСИМИЛИРАНЕ (абсорбиране и оползотворяване) - от 20.00 до 4.00ч.;

ОТДЕЛЯНЕ (отстраняване на токсичните остатъци и разграждане на свръхтеглото) - от 4.00 до 12.00ч.

Така например ако приемем храна след 20.00ч. вечерта ще удължим цикъла на приемане. Това автоматично би изместило и асимилационния процес във времето, когато тялото ще иска вече да отделя. Сутринта ще се събудим замаяни, уморени и неразположени.

Всяко едно нарушаване на равномерния ход на трите осемчасови цикъла би довело до ТОКСЕМИЯ - лоша обмяна на веществата. Трябва да се има предвид,че токсичните отпадъци от храната са с киселинен характер. При едно киселинно натрупване организмът задържа вода, за да неутрализира киселината. Как тогава да преодолеем натрупването на излишества, хранейки се добре?

Нека първо споменем, че човешкият организъм е изграден в най-голям процент от вода (най-малко 70%). Редно е за поддръжката на този процент да се приема ХРАНА С ВИСОКО СЪДЪРЖАНИЕ НА ВОДА - това са плодовете и зеленчуците. Останалото се определя като КОНЦЕНТРИРАНА ХРАНА, т.е. съдържанието на вода е намалено вследствие на някаква обработка.

Всички хранителни съставки,от които се нуждае тялото - витамини, минерали, белтъчини, аминокиселини, ензими, въглехидрати и мастни киселини - изобилстват в плодовете и зеленчуците. Освен че разнася хранителни вещества из тялото, водата от плодовете и зеленчуците (не питейната) отмива токсичните отпадъци във вътрешността на тялото. Д-р Уокър ни съветва да ядем "жива храна", т.е. храна с високо съдържание на вода, за да сме жизнени и ние.

Това не значи, че хлебните; зърнените; млечните; месните храни трябва да се изпарят от менюто ни. По-скоро да съобразим, че те спадат към т.нар. концентрирана храна.

Известно е, че най-много енергия организмът отделя при храносмилането. Добре тогава - веднъж енергия за храносмилане, втори път - енергия за разграждане на токсичните отпадъци, още енергия за двигателни и умствени потребности... Че откъде толкова енергия?!

Разумното решение според доста диетолози се крие в правилното комбиниране на храните. Така. Ако храните с високо съдържание на вода са "живи храни" и жизненоважни, то другият вид - концентрирани храни - излиза, че са "мъртви храни". Е, щом искаме да сме жизнерадостни, то съвсем логично е да внимаваме с всичко що не е плод и зеленчук. И за да не гладуваме - да съумяваме да го комбинираме единствено с плода или зеленчука. Или вкусната пържолка ще хапнем със салатка, а гарнитурата от пържени картофки ще се наложи да оставим встрани, така ще си станем от масата усмихнати и доволни, а не с подут корем и увиснали за сън клепачи. По същия начин млечните храни ще комбинираме със зеленчук или с плод; рибата...

Но как хем да сме сити, хем да сме стройни и хем работоспособни?

Без да робуваме на нечии убеждения, просто защото са хвърлени милиони средства в някакви реклами на хранителни продукти, за да ни омайват в здравословния им ефект върху нас, ще следваме логичното и разумното обяснение на нещата.

Най-бързо се приема или по друг начин казано - най-малко стоят в стомаха пресният плод; сокът от пресен плод; пресният зеленчуков сок и салата. Намеси ли се обработката (консервиране, готвене...) на храната, то вече става въпрос за концентрирана храна, при която водата е малко, аминокиселините - разрушени и т.н. Следователно задушените зеленчуци ще стоят малко повечко в стомаха - ще изискат малко повече енергия за преработване (анаболизъм), а така ще остане по-малко енергия за разграждане на токсичните вещества (катаболизъм) и в крайна сметка енергията за нашата работоспособност минимизирана. Така че колкото повече храната стои в стомаха ни, толкова повече ще се оглеждаме за канапе да полегнем, а работата ни ще има да си чака.

Затова ако съчетаем осемчасовите цикли на организма с необходимата енергия за обмяна на веществата според различните храни и комбинацията между храните ще излезе, че ДО ОБЯД (до 12.00 ч.) трябва да консумираме пресни плодове и зеленчуци или сокове от пресни плодове и зеленчуци; НА ОБЯД - задушени зеленчуци, ядки, хлебни или зърнени храни, картофи или бобови растения; ВЕЧЕР (до 20.00ч.) - месо или риба, или млечни продукти.

Така хем ще сме сити, хем здрави, хем красиви. А за самочувствие - ЗЛАТНОТО ПРАВИЛО:

НЯКОЛКО ПЛОДА НА ДЕН

И САЛАТА ПРЯСНА ЗА МЕН

ПАЗЯТ ДОКТОРА ДАЛЕЧ ОТ МЕН!

Коментари