Лого-Ритмика - Полезни съвети за активиране на детската познавателност

Публикувано от на в Училище за малчугани
  • Размер на шрифта: Голям Малък
  • Прочитa: 680
  • 0 коментара
  • Печат

     Важните подробности в детското развитие отдаваме на възприятията. Как и по какъв начин детето се сблъсква с новото. Ще въз-приеме или не непознати досега предмети, хора, игри или действия? Как да помогнем като родители? Къде бъркаме? В правилна посока ли се движим?

Може би ключето към многобройните тревожни въпроси се крие в съчетанието чувствителен период. На езика на педагогиката това е специалната податливост на подрастващите към една или друга дейност, която д.р Мария Монтесори назова "чувствителен период". Ако детето не е усвоило определен тип знания и умения в този период, то може да загуби интереса си към усъвършенстването им впоследствие.

     Защо родителите трябва да знаят за чувствителните периоди?

  • За да предлагат адекватни на детето си познавателни дейности, които да бъдат посрещнати с желание и които да пораждат щастие и удовлетвореност от наученото.
  • Родителите са първите, които приучават рожбите си на нови знания и умения и е логично да знаят какви точно материали или предмети са необходими за стимулиране, развиване и усъвършенстване на определена дейност. Тук още искам да конкретизирам, че дори новороденото има своите познавателни потребности, дори сведени до минимум, но още в кърмаческа възраст се поставят основите на времеорганизацията. Сън, бодърстване, хранене. Това не е ли индиректна подготовка за предстоящата самоорганизация и разпределяне на времето у подрастващите...
  • За да не се лутат в лабиринти от въпроси като: "Защо моето дете не прави това?"; "Защо детето ми не иска да играе с тези неща?" "Кога ще започне да прави еди-какво си?"... Спомням си веднъж как една майка на 2-годишно момиченце дойде при мен силно притеснена от факта, че дъщеричката й маниакално подреждала играчките на рафта в определена последователност. // Обясних й, че децата в тази възраст са в чувствителен период на възприемане на ред. Помолих я да осигури пространство на детето си да упражнява умението и когато го усвои, то самичко ще премине към нова дейност. И в действителност, след известно време с усмивка ми бе съобщено, че малката девойка е на "нова тема". Прибира играчките и бърза да шие мечовите блузки с голямата игла. 
  • От друга страна, ако чувствителният период все още не е дошъл, ще се наложи родителите да поизчакат с въвеждането на нови уроци, да проявят търпение и разбиране към нуждите на своето чедо. Настояването и налагането обикновено демотивира и приспива интереса и желанието към "новата игра". Представете си едно 3-годишно дете, чиито родители полагат усилия в приучаване да назовава буквите. "Запълват" с нещо неузряло познавателните потребности на детето си и го лишават от способността да усъвършенства възприятията на сетивата си.

     И така:

     Период на развитие на речта: от раждането до 6 години.

Още от самото раждане детето започва да учи майчиния си език. През втората година натрупва лексикален запас, разбира смисъла на речта, но изпитва затруднения в своя изказ. Между 2,5 - 3-годишна възраст речта постепенно се превръща в средство за комуникация. До 4-та годинка едно дете започва да произвежда отделни звуци в думи и проявява интерес към назоваването на буквите, четенето и писането

     Представа за сетивата: от раждането до 5,5 години.

Сензорните възприятия са първите "учители" на бебето с околния свят. С израстването у детето се развиват петте сетива - обоняние, вкус, усет, зрение и слух. Срещата с обкръжаващата действителност прецизира представата за сетивата. Пикът на този чувствителен период е между 3-та и 4-та годинка, след което сензорния интерес избледнява.

     Период на развитие на движенията и действията: 1 - 4,5 години.

Още щом се събуди от сън, бебето се раздвижва. Това е нормалното му състояние. Ограничим ли физическата активност, можем да предизвикаме изоставане в развитието. Благодарение на движенията си, прохождащото бебе изгражда "моторна памет". Едва между 3-та и 4-та годинка едно дете е в състояние да овладее почти всички видове движения, характерни за възрастния.

     Период на възприемане на ред: 1,5-4 години.

За едно дете е много важно да усвои поредицата от събития и да намери стабилност в отношенията с другите хора. Това е един вид проява на желанието за сигурност. В този период с лекота децата възприемат поддържане на добър външен вид, прибиране на играчките в определеното за целта място, отговорност към режимните моменти през деня.

     Период на интерес към малки предмети: 2-3,5 години.

След втората си годинка детето чувства необходимостта от интензивно развитие на фините двигателни умения на пръстите. По този начин то също учи нееднородността на света и подготвя мозъка за операциите анализ и синтез.

     Период на социална адаптация: 2-6 години.

На тази възраст намалява зависимостта на детето от възрастния. Започва да се интересува от съвместната игра с друго дете, от нормите на поведение, от взаимоотношенията с връстници и възрастни. Развитието на маниерите и всекидневната реч поражда познавателен опит и отпосле - познавателна култура, които са онзи безмълвен критерий, с който малката група от деца приема или не приема своя нов участник.

     Разбира се, обособяването във времеви интервал на посочените чувствителни периоди е общо. Допустими са отклонения, зависещи от индивидуалността на детето и личните му характеристики.

 

     Предлагам ви няколко игри за развиване на детските възприятия.

 

Наименование

 

Алгоритъм

 

Океан в бутилка

Необходимо - празна прозрачна бутилка, чашка морски пясък, мидички и дребни цветни предмети, синя боя и вода.

Насипваме пясъка в бутилката с помощта на фунийка.

Добавяме дребните мидички и предмети, след което допълваме с оцветена в синьо вода.

Затваряме плътно с капак и разклащаме така получената морска картина.

 b2ap3_thumbnail_WP_20160623_016.jpgb2ap3_thumbnail_WP_20160623_009.jpg
Познай думата

Върху бял картон залепваме различни картинки и изписваме тяхното наименование.

Слагаме готовата карта в найлонов прозрачен плик с цип.

"Скриваме" писанията и илюстрациите с ориз, затваряме ципа и сме готови да поднесем играта на детето, което трябва да избута или "изчисти" думите от ориза и да ги назове.

Играта е подходяща за упражняване на артикулационните механизми на децата.

 b2ap3_thumbnail_20170219-154200.jpg

Тактилни карти

За играта е необходим набор от тактилни карти по метода Монтесори. Картите се представят на детето. Обяснява се целта на упражнението - активиране на тактилните усещания. Обяснява се защо е необходимо детето да умее да възприема непознатия околен свят и чрез допир. Уточняват се на кои места човешката кожа е по-чувствителна (устните, вътрешната страна над китката, бузата). Върху очите на детето се поставя лента. Посредством леки движения трябва да открие картите върху масата и да ги подреди по двойки само с помощта на ръцете и способността да "разчита" информация чрез тактилните си сензори. Когато приключи, сваля маската и ако картите са подредени по двойки - упражнението е преминало успешно.

Като вариант ви предлагам този от снимката с дървени карти, върху които са прикрепени различни материи - миди, камъчета, текстил, бобени зрънца, текстилна слама.

 b2ap3_thumbnail_13707607_1130350920365842_5027956787119983568_n.jpg
Термични карти

За тази игра е необходим набор от монтесори материал за развиване на сетивата у детето. Картите са изработени от различен материал, който е с различна термичност - дърво, метал, стъкло, корк. Обясняваме, че ще учим какво е топло и какво - студено; какво е по-топло и какво по-малко топло. И тук очите се покриват, за да се активират останалите сензори. Картите се подреждат по двойки според своята термичност при закрити очи.    

     b2ap3_thumbnail_13512149_1116139328453668_635812375916328138_n.jpg

 

 Приятни мигове!

 

0

Коментари