ЛогоРитмика - семейството на Звукознайка

Публикувано от на в Училище за малчугани
  • Размер на шрифта: Голям Малък
  • Прочитa: 1938
  • 0 коментара
  • Печат

Колко често общувате с детето си? Прекъсвате ли го, докато говори? Умее ли детето ви да назовава мислите си с думи? Изпитва ли затруднения, когато говори с други хора? А с деца? Проявявате ли търпение и разбиране към опитите му за изказване на нови думи? Смущава ли ви бебешкият говор? Кога ще преминете към истинската реч?....

Знаете ли, че родители, които откликват на желанията на децата си, несъзнателно забавят нуждата им да се изразяват с думи. Ако на посочването с ръка или на подканата за внимание с Ъ-Ъ-Ъ е откликнато, то на малчугана не му се налага да говори.

Какво се случва? Появява се говорен недостатък у детето. И при срещата му с друго дете, то се смущава, напряга, притеснява. Отбягва последващо общуване. Така загриженият родител вече става пречка в развитието на собственото си дете. Защото късното проговаряне впоследствие води и до други проблеми

Какво е необходимо? Изграждането на правилни говорни умения и навици, формирането на лексикалната, граматическата и темпоинтонационната страна на говора изисква активни говорни контакти по време на игра. Защото колкото по-емоционално е възприятието, толкова по-силен е познавателният интерес. А паралелно с него се активизира и речевата дейност на децата.

В статията ще намерите интересни игри за артикулиране на звуковете [Б], [П] и [М].

 

І Игри за звук [П]: 

Пис, пис, Писанке. Палавичка Сладуранке.

С преждата на баба Пена

тайно си играеш два-три дена.

Как ли свойта плетка ще плете.

Или пак наново ще преде.

Та на своя внук любим

да завърши панталона син.

b2ap3_thumbnail_1-----003_20150331-184009_1.jpg

Кончето товара си докара.

Да го спреме искаме деца:

- Па, пи. Как? Кажи.

- Пуф, пиф - може би.

- Или с: пр, пс, пф.

- Оооххх. О, дааа.

- Пррр, конче, спри! Така. 

b2ap3_thumbnail_1-.JPG

 

произнасяме (почукваме по масата)

Композиране на мелодии от едно - и двусрични думи

изпълнението им с почукване, щракане, маракаси:

 

ПАТЕ, ПИР, ПЪТ, ПЯНА, ПУХ, ПЕЩ, ПИЛЕ

(маракаси, щракане с пръсти, почукване по масата, 

маракаси, почукване по масата, щракане с пръсти,

маракаси)

b2ap3_thumbnail_1-1.jpg

произнасяме (щракаме с пръсти)

ПО-НИ,   ПЯ-НА

ПЕ-РА,   ПО-ЛЕ 

 

Двусрични - произнасяме, 

сричкуваме с маракаси

b2ap3_thumbnail_1-_20150320-184303_1.jpg

 

ПА-ТЕ ,   ПИ-ЛЕ

ПУ-ФИ,   ПО-ЛА

 

Двусрични - произнасяме,

сричкуваме с маракаси

 

 

ІІ Игри за звук [Б]:

Карам камион голям

Буу, буу. Буу, буу.

БР, БЛ, БЗ. И спря.

Горивото ни свърши.

Бензин му слагам и отново

бръм-бръм към нещо ново.

Но светва пак червено светофара

Бийп, бийп със клаксона аз правя.

Артикулацията за звук [Б] е същата както за звук [П], но добавяме звук.

Можем да проверим като опрем ръка о гръкляна. Ако се усеща вибрация, значи 

артикулираме звучна фонема. Ако не се усеща вибрация - беззвучна.

 

Камбанката танцува.

Бим - бам - бум. 

Бум - бим - бам.

 

Живели два близнака

Бон и Бон

Неразделни все били.

Та зовяли ги Бон-Бон.

b2ap3_thumbnail_1--002.jpg

произнасяме (пляскаме с ръце)

Композиране на мелодии от едно - и двусрични думи

изпълнението им с пляскане, тропкане, маракаси:

 

БАБА, БИК, БЕЗ, БОБИ, БУС, БОБ, БАТЕ

(маракаси, троп, пляс, маракаси, пляс, троп, маракаси)

b2ap3_thumbnail_1--001_20150318-221257_1.jpg

произнасяме (тропкаме с краче)

 

БЕ-БЕ

БА-БА

 

Двусрични - произнасяме,

сричкуваме с маракаси

b2ap3_thumbnail_1--001_20150320-105125_1.jpg

 

БА-ТЕ

БО-БИ

 

Двусрични - произнасяме,

сричкуваме с марака

 

ІІІ Игри за звук [М]:

b2ap3_thumbnail_1-shutterstock_63331141_-.jpg

произнасяме (пляскаме с ръце)

Композиране на мелодии от едно- и двусрични думи

изпълнението им с пляскане, тропкане, маракаси:

 

 

МОМА, МАХ, МУС, МУХА, МАСА, МЕЧ, МИЛ, МАМА

(маракаси-пляс-троп-маракаси-маракаси-троп-троп-маракаси) 

b2ap3_thumbnail_1-_________________4c8f70c149f07-900x900.jpg

произнасяме (тропкаме с краче)

МИ-ЛА

МА-МА

 

Двусрични - произнасяме,

сричкуваме с маракаси.

b2ap3_thumbnail_mama-001.jpg

МИ-ЛА МО-Я МА-МО, СЛАД-КА И ДОБ-РИЧ-КА,

КАК ДА КА-ЖА, МА-МО, КОЛ-КО ТЕ О-БИ-ЧАМ!

МИ-МИ

МО-ЛИ

 

Двусрични - произнасяме, 

сричкуваме с маракаси.

 

Приятни мигове!

0

Коментари